Τρίτη 12 Οκτωβρίου 2010

Δώστε τον ορισμό της ευχέρειας προκειμένου να την πετύχετε...



Συνεχίζοντας από τα προηγούμενα ποστ  σχετικά με το πως να επικεντρώσει κάποιος εξειδικεύοντας τα  κίνητρά σου   και βάζοντας μικρούς στόχους  ..είναι εντούτοις εξίσου σημαντικό να έχεις μια ξεκάθαρη ιδέα του τελικού στόχου,  που είναι η ΕΥΧΕΡΕΙΑ (για πολλούς ανθρώπους). Θα σου είναι όμως δύσκολο να τον πετύχεις αν δεν γνωρίζεις  τι ακριβώς επιδιώκεις. Έτσι σήμερα θα προσπαθήσω να ορίσω αυτήν την έννοια. Κάνοντάς το, και έχοντας κάτι συγκεκριμένο ως στόχο, είναι πολύ ευκολότερο να το πετύχω!



Τί είναι η ΕΥΧΕΡΕΙΑ;


Να μιλάς τέλεια; Ίδια και απαράλλαχτα όπως ένας ντόπιος; Να έχεις την δυνατότητα να συμμετέχεις σε έντονες φιλοσοφικές συζητήσεις σε αυτήν την  γλώσσα; Όχι ακριβώς! Ιδού τι αναφέρει το  Oxford English dictionary σχετικά με αυτόν τον όρο:

1 να μιλάς ή να γράφεις με έναν καθαρό και φυσικό τρόπο.  
2 (όσον αφορά τη γλώσσα) να την χρησιμοποιείς εύκολα και με επάρκεια.


Μοιάζουν αυτά με ότι ανέφερα παραπάνω; Φυσικά και όχι.  “Η επάρκεια"  και ο “φυσικός τρόπος” δεν σημαίνουν απαραίτητα τέλεια, αλλά  απλώς ότι πράγματι μιλάς πολύ καλά. Ο δικός μου ορισμός της ευχέρειας είναι κάτι  παρόμοιο με το να μην διστάζεις όταν  μιλάς, να δίνεις το νόημα αυτού που θέλεις να πεις με πολύ λίγα λάθη και να καταλαβαίνεις όταν σου μιλάνε, χωρίς να επιβραδύνεις  την συζήτηση όταν βρίσκεσαι σε συζήτηση με μια ομάδα ντόπιων ομιλητών. Θεωρώ την ευχέρεια ως το  90-95%  περίπου της “τελειότητας”.  To   domain name (όνομα τομέα) αυτής της ιστοσελίδας  δεν είναι  “speaklikeanativein3months.com"  ή  “absolutelyperfectlanguagexin3months.com” για έναν καλό λόγο! Επειδή έχω μια πολύ ξεκάθαρη άποψη τι σημαίνει η ευχέρεια για μένα.  Μπορεί να θεωρηθεί ως μια αφηρημένη οντότητα (όπως το  “μεγάλο” ή το “ωραίο”)  κι έτσι μπορεί να σημαίνει περισσότερα ή λιγότερα για σένα, αλλά οτιδήποτε κι αν είναι,  περιέγραψε την πολύ ξεκάθαρα στο μυαλό σου και επιδίωξε  αυτήν περισσότερο παρά μια κάποια μαγική λέξη που μπορείς αργότερα να  κατηγορήσεις  ότι ήταν ένα  πολύ υψηλό πρότυπο.

Δεν ισχυρίζομαι ότι μπορείς να μειώσεις την σημασία την έννοιας της ευχέρειας σε κάτι μηδενικό. Απλώς θέλω να πω ότι είναι ένας στόχος επιτεύξιμος για εμάς τους κοινούς θνητούς! Εξακολουθώ όμως να έχω υψηλά στάντραντ για την ευχέρεια. Αφού έχω πράγματι πετύχει την ευχέρεια σε άλλες γλώσσες (όπως στα Ισπανικά για παράδειγμα) όπου μπορώ να πω ότι μιλώ χωρίς να διστάζω (χωρίς ούμμμ και χμμμμ, και αυτό είναι στην πραγματικότητα πιο κοντά στον πυρήνα της έννοιας της  λέξης  “ευχέρεια”  σαν κάτι ρέον), κάνοντας πολύ λίγα λάθη (ίσως δύο λάθη σε κάθε λεπτό  συνεκτικής ομιλίας), κάνοντας το  πολύ εύκολο για τους άλλους να με καταλαβαίνουν  (διατηρώντας βέβαια ακόμα κάποια προφορά, αλλά όχι και τόσο διακριτή)  και καταλαβαίνοντας τα περισσότερα απ' όσα μου λένε σε φυσικές και άνετες συνθήκες. Κι αυτό είναι που επιδιώκω για την καινούργια γλώσσα που μαθαίνω.

Το σχέδιό μου είναι κάποιος που μιλά πολύ λίγα Τσέχικα  να  νομίσει ότι τα μιλάω τέλεια  (απλώς επειδή θα ακούγονται πολύ καλά σε κάποιον που δεν έχει σχέση με αυτά), αν και αυτοί που τα μιλούν θα αναγνωρίσουν το επίπεδό μου ως "πολύ καλό" και πιθανότατα θα εκπλαγούν αν τους πω ότι έφτασα σε αυτό το επίπεδο μόλις σε 3 μήνες. Αν και είναι αρκετά ασαφές όπως το λέω, εντούτοις η δική μου κατανόηση της ακρίβειας αυτού που λέω το κάνει ευκολότερο για μένα  προκειμένου να πετύχω τον στόχο μου. Το έχω κάνει και άλλες φορές  (έχοντας βέβαια μεγαλύτερο ορίζοντα χρόνου) και έχω μια καλή εικόνα αυτού που επιδιώκω. Οι άλλες μου γλώσσες σίγουρα δεν είναι τέλειες, αλλά σε κάθε μια από αυτές μπορώ να έχω μια πλήρη κοινωνική ζωή αποκλειστικά σε αυτήν την γλώσσα  χωρίς να δημιουργώ αμηχανία σε αυτούς που είναι γύρω μου και συζητούν μαζί μου. Δεν είναι τόσο δύσκολο τελικά! Όλοι σας μπορείτε να το κάνετε.



Είναι αυτό δυνατόν να γίνει σε σύντομο χρόνο;

Απολύτως! Το ερώτημα διατυπώνεται καλύτερα εάν λέγαμε ότι είναι δυνατό για σένα στην παρούσα φάση που διανύεις και με την δοσμένη διανοητική σου κατάσταση. Υπάρχουν βέβαια πλήθος από “ιδιοφυϊες” που έχουν μάθει γλωσσές σε μηδέν χρόνο (ένας Βρετανός  για παράδειγμα,  έμαθε Ισλανδικά μόνο σε μια εβδομάδα για να αποδείξει ότι μπορούσε να το κάνει για ένα ντοκυμαντέρ του  Channel 4). Εγώ δεν είμαι τόσο ιδιοφυής.  Απλά καταγράφω την εμπειρία μου για να την εξετάσουν και να την κριτικάρουν όλοι  και δείχνοντας πως κάνω λογικά και απλά βήματα που καθένας μας μπορεί να εφαρμόσει για να πετύχει  αυτόν τον στόχο. Έχοντας μάθει άλλες γλώσσες που δεν σχετίζονται με τα Τσέχικα θα με βοηθήσει μόνο από την άποψη ότι έχω αποδείξει στον εαυτό μου ότι αυτό είναι δυνατό, και έχοντας μάθει κάποιες τεχνικές για να το πετύχω  (τις οποίες βέβαια μοιράζομαι μαζί σας).  Κατά τ' άλλα έχω  ελάχιστα  πλεονεκτήματα σε σχέση  με οποιονδήποτε άλλον που έχει τον ίδιο στόχο.

Κι έτσι αν και είμαι βέβαιος  100%  ότι είναι δυνατό να γίνει σε σύντομο διάστημα, δεν είμαι καθόλου σίγουρος αν θα μπορέσω να το πετύχω σε αυτό το συγκεκριμένο πείραμα. Ο χρόνος θα δείξει!! :) Θα κάνω ότι καλύτερο μπορώ, και αν δεν  πετύχω τελικά την ευχέρεια , τότε θα αναλύσω τους λόγους και θα δοκιμάσω ξανά ίσως με μια διαφορετική γλώσσα και θα δω αν μπορεί να επιτευχθεί από την στιγμή που θα έχω εντοπίσει τα λάθη μου:) Έχοντας πει αυτό, διατηρώ εντούτοις την πεποίθηση ότι θα πετύχω. Αυτή είναι μια  σημαντική διανοητική κατάσταση. Μπορεί να την θεωρήσεις ως  μια  εγωϊστική στάση  (και μερικοί το έχουν κάνει ήδη ), αλλά αυτή η θετική στάση  είναι  η κινητήριος δύναμή που έχω για να συνεχίσω και εύκολα θα λειτουργήσει και για άλλους ανθρώπους αν μπορούν  να συνδυάσουν καλές  τεχνικές μελέτης  με αυτοπεποίθηση και καλή συμπεριφορά.

Εντάξει, αν η ευχέρεια είναι τόσο "εύκολη" τότε γιατί ο καθένας μας δεν  είναι ευχερής σε μια δεύτερη ή τρίτη γλώσσα; 


Προκλήσεις στον δρόμο μου. 

Υπάροχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους μπορεί να μην πετύχεις ευχέρεια σε ένα σύντομο διάστημα. Η γενική δικαιολογία είναι ότι “δεν έχω ταλέντο με τις γλώσσες” είναι ειλικρινά χωρίς αξία.  Αν διαβάζεις αυτήν την σελίδα   και είσαι γενικά ένα πρόσωπο με συνεκτικότητα στην σκέψη του τότε είσαι ήδη ταλαντούχος με τις γλώσσες. Έχεις κατά πάσα πιθανότητα ήδη μάθει τα Αγγλικά (και  μια άλλη μητρική γλώσσα) σχεδός σε βαθμό τελειότητας, και τα Αγγλικά είναι μια γλώσσα. Μπορείς να βρεις μελέτες που να αποδεικνύουν  ότι μετά από μια συγκεκριμένη ηλικία  δεν μπορείς να μάθεις άλλη γλώσσα σε επίπεδο μητρικής, αλλά αυτές οι μελέτες μάλλον γίνονται σε ενήλικες που έχουν λάθος μεθόδους μάθησης (άσχετα από το πόσο μεγάλο κίνητρο έχουν για να μάθουν την γλώσσα), και οι ίδιες μελέτες χρησιμοποιούνται ως μια δικαιολογία από άλλους στους οποίους δεν αξίζει καν να αναφερθούμε. Τα όρια στην μαθησιακή σου ικανότητα είναι ως επί το πλείστον  καθαρά ψυχολογικά.  Έχω γνωρίσει ανθρώπους που έχουν μελετήσει χρόνια  και γράφω εδώ  γι'αυτούς τους ανθρώπους. Μαθαίνουν με τον λάθος τρόπο και ίσως ο δικός μου τρόπος μπορεί να τους βοηθήσει! (Αν και, όπως άλλοι έχουν διαπιστώσει,  ο τρόπος μου δεν είναι ο μοναδικός και όχι  απαραίτητα ο καλύτερος). ;)


Αλλά υπάρχουν και δικαιολογίες  που έχουν μεγαλύτερη αξία.  Ενδεχομένως να μην έχεις χρήματα για να πληρώσεις για ακριβά μαθήματα, ή να μην μπορείς να ταξιδέψεις στην χώρα όπου μιλιέται αυτή η γλώσσα, ή να μην έχεις ποτέ αρκετό χρόνο για να μελετήσεις, ή να φοβάσαι ότι όλοι θα γελούν μαζί σου αν προσπαθήσεις.  Σε όλα αυτά υπάρχουν λύσεις (αν και το τελευταίο είναι μέρος ενός καθαρά ψυχολογικού προβλήματος), το οποίο θα συζητήσω σε επόμενα ποστ. 'Εχω επίσης κάποιες προσκλήσεις για την τρέχουσα αποστολή μου !  Ο χρόνος κάθε μέρα για την μελέτη και την πρακτική είναι ένα θέμα για μένα,  αφού δουλεύω με πλήρες ωράριο, και έχω και μια σειρά από άλλα προτάγματα γι'αυτό το καλοκαίρι, και επιπλέον έχω επιλέξει να ζήσω σε μια τουριστική πόλη  με ένα εν γένει καλό επίπεδο στα Αγγλικά  αντί για μια μικρή πόλη που θα μου έδινε πολύ περισσότερα κίνητρα να μάθω τη γλώσσα  (αν και έχω έναν πολύ καλό λόγο που διάλεξα την Πράγα για τα γλωσσικά μου σχέδια!  Και θα αποκαλύψω αυτά τα άλλα  [σχετικά με την γλώσσα] σχεδιά μου πολύ σύντομα.

Οι άμεσες προσωπικές μου προκλήσεις

Πέρα από την πεποίθησή μου ότι έχω βρει μια καλή μέθοδο για να μαθαίνω γλώσσες, σίγουρα έχω τις δικές μου αδυναμίες που θα  με εμποδίσουν να φτάσω τον στόχο μου εγκαίρως.  Δεν συγκεντρώνομαι πολύ εύκολα και σίγουρα δεν μπορώ να καθίσω σε ένα γραφείο για ώρες μελετώντας πίνακες με κανόνες και  επαναλαμβάνοντας λίστες με λέξεις στο εαυτό μου για να χωνευτεί  το λεξιλόγιο μέσα στο κεφάλι μου. Θα σου εξηγήσω πως το ξεπερνώ αυτό, αλλά η παραδοσιακή και στοχευμένη μέθοδος μελέτης είναι σίγουρα αποτελεσματική  και σημαντική και είναι κρίμα που δεν μπορώ να την χρησιμοποιήσω.   Άλλα σχέδια που θα συζητήσω έχουν να κάνουν πως να αξιοποιούμε τον χρόνο μας...Αλλά ούτε εγώ πάντα δεν εφαρμόζω τις μεθόδους μου  πολύ καλά και τεμπελιάζω και μερικές φορές προτιμώ περιστασιακά να μιλήσω Αγγλικά  (αν και στην περίπτωσή μου αυτό είναι λιγότερο σύνηθες).   Το όλο πείραμα είναι κάτα κάποιον τρόπο ένα διασκεδαστικό παιχνίδι για μένα,  και αν δεν το πάρω  100% στα σοβαρά μπορεί να με γυρίσει γυρίσει  εις βάρος μου πολύ σύντομα!

Επομένως, θα πρέπει να βρω τρόπο να παρακάμψω αυτά τα εμπόδια  και να διαβεβαιώσω ότι δίνω όλη την διαθέσιμη ενέργεια που έχω  στο εγχείρημά μου και να αποδείξω ότι είναι δυνατό!! Ο τρόπος που το βλέπω,  κατά  το χειρότερο σενάριο  είναι ότι δεν θα φτάσω ούτε το δικό μου ορισμό της ευχέρειας, αλλά θα μιλώ απλά  “καλά” Τσέχικα, έχοντας ανακαλύψει τα όρια μου και τις αδυναμίες μου  και μοιραστεί μερικές   (ελπίζω) καλές συμβουλές στην πορεία  :) Επίσης, δεν θα το πάρω  “100% στα σοβαρά” μόνον επειδή το να κάνω πλάκα  είναι πολύ σημαντικό για μένα (διαφορετικά θα είχα πολύ μικρότερο κίνητρο),  αλλά εξακολουθώ να έχω στους στόχους μου να προσπαθήσω με πάθος να πετύχω την ευχέρεια!  Παρακαλώ συνέχισε να  μοιράζεσαι τα σχόλια, την ενθάρρυνση και  τις αμφιβολίες σου!! (Αντίθετα με τους περισσότερους ανθρώπους, η αποθάρρυνση λειτουργεί ευεργετικά σε μένα, από την στιγμή που μου αρέσει να αποδεικνύω ότι  οι άνθρωποι αυτοί κάνουν λάθος  :P)

Ποιός είναι ο δικός σου ορισμός της ευχέρειας; Είναι αυτό το χρονικό διάστημα αρκετό, ή μήπως έχουμε πραγματικούς περιορισμούς  στις μαθησιακές μας δυνατότητες; Μοιραστείτε τις σκέψεις σας στα σχόλια   :)  Και αν σας άρεσε αυτό το ποστ, μην ξεχάσετε  να  προωθήσετε στο facebook και το  twitter!! Ευχαριστώ:D



Πηγή:Defining fluency in order to achieve fluency!



Σημείωση: To παρόν ποστ απηχεί τις απόψεις του Benny Lewis και τις μεθόδους που ο ίδιους ακολουθεί για να μαθαίνει γλώσσες. Πρόσφατα έχω μεταφράσει και το βιβλίο του στα Ελληνικά. Δεν συμμερίζομαι  απόλυτα την αισιοδοξία του και έχω πολλές ενστάσεις και αντιρρήσεις για το κατά πόσο μπορεί κάποιος να πετύχει ευχέρεια σε μια γλώσσα σε ένα τόσο σύντομο διάστημα. Όλα αυτά όμως θα τα συζητήσω μαζί σας σε επόμενες αναρτήσεις. Προς το παρόν θα ήθελα να παρουσιάσω τις απόψεις του Benny, που θεωρώ αρκετά  ενδιαφέρουσες..(και με αυτήν την έννοια δεν χρειάζεται κάποιος να αγοράσει το βιβλίο του, αφού γράφει λίγο πολύ τα ίδια και στο blog του). Αν πάλι θέλετε να ρίξετε μια ματιά στην διαφημιστική του σελίδα, επισκεφθείτε αυτόν τον σύνδεσμο.


 


 



Δημοφιλέστερες αναρτήσεις

google translate element

google analytics