Δευτέρα 27 Οκτωβρίου 2014

Το κόστος της πολυγλωσσίας (διάλεξη)






Το παραπάνω βίντεο (προσοχή μόνο στα αγγλικά)  είναι μια ομιλία του πολύγλωσσου καθηγητή Alexander Arguelles. Η ομιλία αυτή έγινε το 2013 και είχε ως θέμα της την άσκηση της πολυγλωσσίας και παρουσιάστηκε στη διάρκεια του International Conference on Multilingual Proficiency. 


Το κόστος φυσικά σύμφωνα και με τον καθηγητή είναι υψηλό, όπως υψηλό είναι το κόστος του να γίνει κάποιος βιρτουόζος μουσικός παίζοντας σε ποικιλία ρυθμών και μουσικών κλειδιών. Προϋποθέτει μελέτη και διαρκείς επαναλήψεις, ρουτίνες, ασκήσεις κλπ. Οι πολύγλωσσοι όπως και άλλοι άνθρωποι μελετούν τις γλώσσες που είναι, ας πούμε, αντικείμενο του ενδιαφέροντος τους. Αυτό όμως πετυχαίνουν να το κάνουν πολύ πιο αποτελεσματικά από κάποιον που είναι μονόγλωσσος ή και δίγλωσσος. Επινοούν οι ίδιοι τόσο τον τρόπο και επιλέγουν με τα δικά τους κριτήρια το υλικό που θα μελετήσουν για να μάθουν μια νέα γλώσσα. Σε ένα μεγάλο βαθμό μπορούμε να πούμε ότι είναι αυτοδίδακτοι. 

Οι πολύγλωσσοι υπήρξαν και παραμένουν πάντα ένα πολύ μικρό ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού. Όμως είναι κοινή διαπίστωση ότι κάποιος που έχει μάθει ήδη μια γλώσσα μπορεί να μάθει ευκολότερα τη 2η και στη συνέχεια την τρίτη και ούτω καθεξής. Είναι ως εάν κάποιος να έχει σπάσει τον κώδικα του να μαθαίνει γλώσσες. Σύμφωνα πάντα με τον ίδιο, υπάρχουν κάποιες ικανότητες στους πολύγλωσσους που είναι και διδάξιμες και μεταβιβάσιμες και επομένως έχει νόημα και μπορεί τελικά η πολυγλωσσία να καλλιεργηθεί και να διδαχθεί. 

Βεβαίως υπάρχει και μια εχθρότητα προς την πολυγλωσσία, που πηγάζει από μια γενικότερη εχθρική στάση προς τη γνώση, αλλά και ειδικότερα για οτιδήποτε το αλλογενές και εξωτικό. Αλλά υπάρχει και μια ωφελιμιστική οπτική που θεωρεί προτιμότερο να επενδύσει κάποιος σε βραχυχρόνια εγχειρήματα που θα αποφέρουν κέρδος απ'το να μάθει μια γλώσσα που δεν θα του προσφέρει τις περισσότερες φορές υλικό όφελος (π.χ. Σανσκριτικά, ή Λατινικά ή οποιαδήποτε άλλη γλώσσα με μικρό αριθμό ομιλητών όπως μια Κέλτικη γλώσσα ή τη Βασκική). Άνθρωποι αυτής της νοοτροπίας προσφέρουν μια σειρά από επιχειρήματα όσον αφορά τους λόγους που η πολυγλωσσία θα πρέπει να αποφεύγεται ή να αποθαρρύνεται. 

Στη συνέχεια ο καθηγητής αναλύει διάφορες άλλες νοοτροπίες που στέκονται ανασταλτικά απέναντι στην εκμάθηση των γλωσσών. Καταλήγει με την πρόταση για ένα "Ινστιτούτο Μελέτης Δεξιοτήτων ξένων Γλωσσών". Για περισσότερα φυσικά μπορείτε να δείτε όλη του την ομιλία στο παραπάνω βίντεο. Δυστυχώς δεν βρήκα τον χρόνο να κάνω τον υποτιτλισμό. Όσοι δεν είστε εξοικειωμένοι με το ακαδημαϊκό στυλ παρουσίασης ίσως τη βρείτε λίγο δύσκολη ως προς την κατανόηση. 

Ο καθηγητής Alexander Arguelles είναι ένας Αμερικανός ακαδημαϊκός  που μπορεί να μιλήσει και να διαβάσει περίπου τριάντα έξι γλώσσες. 

Είχα την τύχη να τον συναντήσω στο Συνέδριο Πολυγλωσσίας στο Νόβι Σαντ της Σερβίας που έγινε στις αρχές Οκτωβρίου. Εκεί έκανε μια πολύ ενδιαφέρουσα και εμπεριστατωμένη ομιλία για το ρόλο της ανάγνωσης στην εκμάθηση γλωσσών. Αλλά γι' αυτά ελπίζω να μπορέσω να γράψω σε κάποια από τις αναρτήσεις που θα ακολουθήσουν, θέλω να πιστεύω, σύντομα. 










Δημοφιλέστερες αναρτήσεις

google translate element

google analytics